Nos ocupamos clasificando información. Desarrollamos modelos para comprender mejor cómo funcionan las cosas. Y mientras avanzamos, el archivo de imágenes que se hacen obsoletas crece. Inspirado por “Una soledad demasiado ruidosa” de Bohumil Hrabal. Este proyecto gira en torno al contenido de una enciclopedia en desuso. Busca encontrar un nuevo destino para un conjunto de imágenes que reposan como ficciones olvidadas.

Esta exposición individual de Fernando Zuluaga reúne pinturas y objetos donde aborda el acto de dibujar a partir de las pistas que va encontrando en ese archivo aparentemente caduco. Se enfrenta al horror vacui de llenar la superficie de capas y capas de un fondo sin forma, el miedo a representar y perder algo en el camino. Nos ofrece un modelo narrativo pendular donde las imágenes pueden transitar fácilmente entre ciencia y magia.


We are busy gathering and classifying things. We move and consume information at a frantic pace, giving no space or time for deep understanding or reflecting. Through History, Science and Philosophy, we have developed models to better understand the world. As we move forward, the archive of information we carry with us grows and its useful life becomes shorter. Between the speed of living and the excess of data that crumbles us, our own obsolescence becomes evident.

Influenced by Bohumil Hrabal’s “Too Loud a Solitude”, the artist explores volumes of disused encyclopedias, seeking to find new ways of placing images and forgotten data within contemporary contexts. His rich paintings, charged with multiple layers of stucco allude to our possibility to access and rediscover unconscious information. Through the act of carving, Fernando unlocks images that lay hidden within an apparently empty background.

Tropical, Húmedo, Seco brings together objects and paintings where new meanings are given to outdated archives. His silent works, seemingly suspended within time and space, offer the spectator a narrative model of images oscillating between magic and science.